Heste-og dyrefag

Heste- og dyrefag passer godt for deg som vil kombinere din interesse for hest og dyr med muligheten for studiekompetanse, eller fagbrev i hestefaget eller dyrefaget.

Er heste- og dyrefag noe for meg?

Heste- og dyrefag passer for deg om du enten ønsker å ha hest eller hund som yrke og eller hobby.  Skolen har egen stall og egen hundegård slik at du kan ta med egen hest eller hund til skolen.

Har du ikke egen hest kan du  låne en av skolens hester i undervisningen. Vi har 5 trivelige trygge skolehester som kan både ris og kjøres med. Vi har ridehall i nærheten som vi leier ved behov, og ellers har vi kjempefine turmuligheter i nærområdet.

Hvorfor velge heste-og dyrefag?

Hva lærer du om

• Helse, miljø og sikkerhet
  • Dyrevelferd og hestens og hundens behov
  • Læringsteorier
  • Bedriftsetablering og ungdomsbedrift
  • Trening av hest, bakkearbeid, ridning og kjøring
  • Trening av hund
  • Daglig stell og forebyggende helsearbeid
  • Bruk og vedlikehold av traktor og redskaper - Produksjon av grovfôr
  • Avl  - Håndtering av føll og unghester
  • Hestens høver og du får smi en sko
  • Anatomi og fysiologi

Du bør være:

• Interessert i hest og dyr, og deres velferd
  • Omsorgsfull overfor mennesker, dyr og miljø
  • Praktisk anlagt, og ikke være redd for å ta i et tak
  • Positiv til å jobbe utendørs uansett vær og vind
  • Empatisk, ansvarsfull og serviceinnstilt

Om du er mest interessert i arbeid med hund, kan du velge YFF brukshund eller YFF hundekjøring.

Søk skoleplass

Veien videre?

En fagarbeider i hestefaget kan arbeide innenfor travnæring, ridevirksomhet, galoppnæring, bedrifter som driver med hesteturisme og fritidsaktiviteter, stutteribedrifter og bedrifter som driver med hest brukt i terapi og annen helserelatert virksomhet.

Som dyrefagarbeider jobber du i ulike typer virksomheter som tilbyr opplevelser, tjenester og produkter knyttet til dyr. Det kan være formidling og veiledning, salg av produkter eller omsorgs- og helsetilbud. Du kan for eksempel bli dyreklinikkassistent, dyrebutikkmedarbeider, tjenestehundfører, instruktør på hundeskole eller jobbe i dyreanlegg eller med forskning på dyr.

Om du tar påbygg til studiekompetanse kan du søke videre til høgskoler og universiteter.