Dyrehold på skolen

Vil du ha med hesten, hunden eller kaninen din til skolen? Det er mulig.

Vi vil samtidig poengtere at det er krevende å ha ansvar for et eget dyr, så derfor bør du og dine foreldre/foresatte lese denne artikkelen nøye.

Hundekjøring

Elever kan etter søknad til skolen få tillatelse til å ha hund eller ”burdyr” på elevhjemmet/elevhundegården. Katt, edderkopp, ilder, reptiler og lignende tillates ikke.

Skal du søke om å ha hund med på elevhjemmet/utehund må hunden være over 1 år, du må ha eid hunden 1 år  og hunden må være egnet til å bo tett med andre hunder og folk.

Elever som vil ha med egen hest kan søke stallplass til den i skolens stall.

Den som har dyr med til skolen er ansvarlig for at dyret har det godt. Daglig pass og stell er en selvfølge og en forutsetning for å få lov til å ha dyr på elevhjemmet. Dyret skal ikke være til bry for andre, hverken inne eller ute. Eier med foresatte er ansvarlig for eventuelle skader dyret/hunden gjør på internatrommet eller andre steder på skoleområdet.

Det er et stort ansvar for elever å ha hund eller andre dyr, så det er viktig at det er gjennomtenkt og nøye vurdert at man tar med seg et dyr til skolen. Det stilles store krav til aktivisering og trening for at feks en hund skal ha det bra, så det kreves at man faktisk vil gjøre den jobben, hver dag.

Vi oppfordrer dere til å lese veiledning om hold av ditt dyr på Mattilsynet sine sider.

Elevhundegård

Elever som skal bo på elevhjemmet og som skal ha med egen hund kan søke om få leie plass i elevhundegården. Denne ligger like utenfor elevhjemmet. For utehunder kan denne brukes som fast oppholdssted, men du kan også søke om hundegårdsplass for å ha innehunden din i på dagtid.

I leia er det inkludert:

• Hundegård med delvis isolert hundehus på pall
  • Skål med skåloppheng
  • Bæsjeplukkeutstyr vinter og sommer
  • Snømåkeutstyr
  • Plass til oppbevaring av utstyr og fôr inne
  • Plass i fryseboks inne
  • Strø (halm/treull) til hundehus

Hva inngår ikke:

• Fôr
  • Utstyr annet enn nevnt ovenfor

Søknadsskjema for deg som søker stallplass, eller ønsker å ta med hund eller andre dyr på elevhjemmet  (DOCX, 20 kB)