Velkommen til Åpen gård og Økouka

I samarbeid med Tana bondelag blir det Åpen gård på Tana vgs.  lørdag 10. september fra kl. 11-15. Det blir et fullspekket program!

Arrangementet på facebook her vil det komme oppdatering underveis.

Program (PDF, 152 kB)

Sted: Tana videregående skole i Bonakas

Dato: Lørdag 10.9. kl 11.00 - 15.00

Arrangører: Tana Bondelag og elever på Tana videregående skole, Økouka

Program:

Kl. 11.00                              Åpning v/leder for Tana Bondelag Mari Trosten

Kl. 11.00 – 14.30               Omvisning i fjøset / hestebod m/konkurranser / melkespannkasting / Potetløp /

Kl. 11.15                              Agility / Ridning / Sekkeløp / traktorkjøring (før og etter kalvemønstring / bingo)

KL. 11.30 – 12.30              Kubb

Kl. 12.00                              Kalvemønstring / demonstrasjon av redningshund

Kl. 12.00 -14.00                 Smaksprøver / omvisning i økohagen – selvplukk av potet

Kl. 12.30                              Demonstrasjon av hundekjøring / nattline m/konkurranse / blikkbokskasting

Kl. 13.00                              Demonstrasjon av Trollvogn / spikerkonkurranse (til 14.00)

Kl. 13.00 – 14.30                Kjøring med hest

Kl. 13.30                              Demo av gjeterhund

Kl. 13.30                              Oppstart kuskitbingo

Kl. 13.30                              Kaste på klovn

Kl. 14.45                              Premieutdeling alle aktiviteter

Andre aktiviteter / tilbud:

• Hestesko- og melkespannkasting, natursti med oppgaver for store og små, ridning og kjøring med hest, Agility og masse andre aktiviteter
  • Selvplukk av potet
  • Bondelaget serverer deilig hjemmelaget norsk mat hele dagen!

Bli med å si #takkformaten

ØKOUKA en nasjonal feiring av norsk økologisk mat og jordbruk, en hyllest til norsk økologisk landbruk og mat, og en takk til bønder og produsenter! ØKOUKA gjennomføres årlig i uke 39, men for Troms og Finnmark, er det mest hensiktsmessig å avvikle arrangementene noen uker tidligere.

Å plukke potet, gulrøtter, bær og urter er en opplevelse vi tilbyr på Tana vgs. Det er også mulighet å få smaksprøver av ulike urter. Grønnkål wraps av Helge er noe alle bør smake på. Den krusete bladgrønnsaken er proppfull av vitaminer og antioksidanter.

Priser på selvplukk (PDF, 84 kB)

Kalvemønstring

Vi har tre kalver fra skolen som deltar på kalvemønstring, som skjer utenfor kufjøset. Skolens landbrukselever har trent disse kalvene. De skal få vise at de har god kontakt med kalven og de skal konkurrer om å bli dagens beste mønstrer.  De skal kjenne litt til avstamningen til kalven, og de skal gå i ei løype hvor de skal få kalven gå fram og tilbake og gå skritt-trav-skritt. Vi håper at hver deltaker i tillegg klarer å vise en ekstra øvelse som de har trent på.