Fagskolestudium «Grovfôrbasert husdyrproduksjon i Fjellandbruket», tilpasset det arktiske landbruket.

Da har vi gleden av å markedsføre oppstart av det første fagskoletilbudet innen landbruk i Nord-Norge. Studiet er et samarbeid mellom Fagskolen Innlandet, Tana-, Senja-, Sortland og Mosjøen videregående skoler.

Utdanningen bygger på en helhetlig forståelse for framtidsrettet kompetanse innen fjellandbruket. Sentralt står forvaltning og utvikling av landbruksforetak med produksjon av kjøtt og melk fra ku og sau, basert på beiting og dyrking av grovfôr.

Studiet består av tre hovedemner i tillegg til det avsluttende hovedprosjektet

• Driftsledelse og økonomi
  • Planteproduksjon med vekt på grovfôr og beite
  • Husdyrproduksjon
  • Hovedprosjekt

Utdanningen er nettbasert med samlinger over to eller tre dager. Arbeidsformer er: forelesninger, presentasjoner, ekskursjoner, gruppearbeid og tverrfaglig prosjektarbeid. Sentralt står faglig erfaringsdeling mellom studentene.

Denne utdanningen går over 2 år, og gir 60 studiepoeng. Studiested er de nevnte skolestedene.

Oppstart er høsten 2024, og søknadsfrist er 15 april.

Nedenfor er lenke til studiet (Fagskolen Innlandet).

Grovfôrbasert husdyrproduksjon for fjellandbruket | Fagskolen Innlandet (fagskolen-innlandet.no)