Skolehunden Ginny og hundeassistenten Papaya på jobb

Høsten 2022 begynte Ginny og Papaya å jobbe fast på Tana vgs.

Høsten 2022 begynte Ginny og Papaya å jobbe fast på Tana vgs. Ginny (golden retriever på 4 år) er utdannet skolehund og Papaya (border collie på 7 år) er hundeassistent, hun har altså ingen formell skolehundutdanning.

Ginny har tatt sin utdanning med sin fører Tonje høsten 2021 på et studie som heter Dyreassisterte intervensjoner med hund på NMBU i samarbeid med Dyrebar omsorg. Der ble Ginny og Tonje kurset, testet og fikk bestått utdanningen som sertifisert skolehundteam. I tillegg til jobben hundene gjør på skolen, er de også godkjente redningshunder.

I høst er det Julie som har hatt gleden av å ha timer fast hver uke med de to logrende hundene. Ginny liker best aktivitet og action. Julie og Ginny har gjort mye gøy i høst, med innlæring av triks og lydighetstrening. Mens Papaya er verdens beste lytter når noen leser til henne, da ligger hun gjerne tett inntil og følger nøye med på hva som blir lest.

Ellers er de ofte med i klasserommet og deltar på sin måte i undervisningen. Det er alltid hyggelig å bli møtt av to glade hunder i klasserommet, kontoret og på tunet.

Vi er veldig glade for at vi har disse firbeinte kollegaene på skolen, og elevene som har hatt de i klasserommet syns det er helt topp.