Kvalitet i verdensklasse

Tana videregående skole er hedret for å levere elitemelk i 15 år, 5500 dager! Det er godt jobba av elever, lærere og fagarbeidere!

Bjørn Tore Dervo, Tina Kjellmann Pedersen og Tore J. Helistø mottok sølvtina TINE

Melkebønder fra hele landet ble torsdag 2.11.23 hedret i Lillestrøm for å ha levert ekstraordinær kvalitet på melka hver eneste dag i hele 15 og 25 år.

Fra Tana vgs. reiste Tina Kjellmann Pedersen, Bjørn Tore Dervo og Tore J. Helistø for å motta prisen!

I TINE måles kvaliteten på all melk som leveres inn til anleggene. Den beste melka blir klassifisert som «elitemelk», og bønder som klarer å levere denne kvaliteten ved hver eneste henting, hver eneste dag i 15 år, blir hedret med den gjeve Sølvtina. De som greier det hver eneste dag i hele 25 sammenhengende år, blir hedret med selveste Mjølkespannet. Totalt mottar 104 melkebønder Sølvtine og 30 mottar Mjølkespannet i 2023.

Landbruks- og matminister Geir Pollestad var blant gratulantene under utdelingen i Lillestrøm.

Det er en enorm prestasjon å levere så god kvalitet på melka, uten en eneste «feil», hver eneste dag i en årrekke. Bak disse prestasjonene ligger det utallige timer med hardt arbeid, og ikke minst vitner det om en stor lidenskap for faget og omsorg for dyra, sier statsråden, og legger til:

– Det er innsatsen som gjøres på gårdene som legger grunnlaget for de trygge, gode og sunne meieriproduktene vi har her i landet – og så er det verdens beste melk som gjør at Norge også kan skilte med verdens beste oster, slik vi nettopp viste at vi kan under Oste-VM. Dere er gode ambassadører for landbruket. Gratulerer med utmerkelsene, dette er vel fortjent, sier Pollestad.

Sølvtina TINE

Etter 5500 sammenhengende dager med elitemelk fikk disse i Finnmark Sølvtina:

Bjørn og Steinar Johnsen, Alta

Stig Arve Eriksen, Tana

Tana Videregående skole, Tana

Og etter utrolige 9100 sammenhengende dager med elitemelk blir følgende hedret med Mjølkespannet:

Geir Wirkola og Peder Jenssen, Lebesby

Vi gratulerer kollegaer i Finnmark så mye!

Vil du lese mer om dette, så gå inn på Tine sine sider