Høsttakkefest

Høsten har vært innholdsrik og hektisk for både elever og ansatte.

Dekket festbord - Klikk for stort bilde

Mye av undervisningen har foregått ute, elevene har bare så vidt vært innom klasserommene med fire vegger og et tak.  Det har vært mye turer, høsting, fiske, jakt, vedlikeholds- og gårdsarbeid og dyrestell, ulike aktiviteter selvfølgelig i varierende grad alt fra hvilken klasse elevene går i.

Siste uka før høstferien var det matuke for hele skolen. Elevene har laga lammepølser og tacokjøttboller, potetlefse, potetchips, vintergrøt, gjeddefiskekaker, røyka fjellvannsfisk, stekt rype, kjerna smør og laga ulike typer kryddersmør, trollkrem og vafler.

I tillegg har de skjært ned lam og gris. Lammene skal bli pinnekjøtt og fenalår til jul. Det gleder vi oss til!

Verdifullt for elevene å se og gjøre hele prosessen fra jord til bord, vann til bord og skog til bord.

Elevene har vært delaktig hver dag å lage noe til lunsjen i matuka.  Fredag avslutta vi våre grønne uker med en skikkelig høsttakkefest der vi dekka festbordet og serverte enda mer god mat som elevene har vært med å lage.  Tenk så heldig vi er som har så mye gode råvarer og ressurser tilgjengelig.  Samtidig prøvde vi å spise opp alle rester før elever og lærerne får tatt seg en velfortjent høstferie.

Med ordene fra Elisabeth sin tale i minne om å lage plass, se og ta vare på alle rundt oss ønsker vi alle en riktig god høstferie!

Klikk for stort bilde