Giellavahkku / Samisk språkuke

Denne uka har det vært Giellavahku/Samisk språkuke i hele landet, og selvfølgelig også på Tana vgs.

Elevene har laget ullkartanker - Klikk for stort bilde

Målet med språkuka er å løfte statusen til de samiske språkene og øke kunnskap om den samiske kulturen.

Det har vært filmkvelder, der vi har vist samiske filmer og poppet popcorn. Veldig hyggelig for både elever og lærere som har vært med.

Elevene har også fått noen økter der de har fått lære litt samisk.

I Naturbruk er det mye Árbediehtu/tradisjonell kunnskap som vi som skole vil lære våre elever. I år valgte vi ulla som sauen gir oss. Vi som er mye ute i naturen klarer oss ikke uten ull, ull er gull for oss!

For å lære oss tovingskunsten kom Marit Ellen Mienna fra Karasjok, elevene fikk lage ullsåler, kartanker og varmepose til mobilen.

Vg2 elevene og noen lærlinger fikk også innblikk i bedriften hennes Ottara AS som en inspirasjon til ungdomsbedriftene som de er i gang med. Tusen takk til Marit Ellen for to fine dager!

Nå gleder elevene seg til vinteren og flere kuldegrader så de kan ta i bruk produktene de har laget!